​Nedgroet negl

​Ved en nedgroet negl, er neglen vokset ned i siderne på tåen. Dette giver smerter og irritation, som kan resultere i infektion og væskende sår. Den kirurgiske behandling er, at neglen gøres smallere. Det vil sige, at man fjerner et kileformet stykke i den side af neglen, hvor der er et problem eller i begge sider hvis nødvendigt.

På operationsdagen: Ved forundersøgelsen fik du udleveret smertestillende medicin (Ibuprofen 600 mg). Du skal tage 1 Ibuprofen samt 2 Panodil tabletter 2 timer før operationen.

Operation og efterbehandling på klinikken: Operationen foregår i lokalbedøvelse og man får lagt en lokalbedøvelse på storetåen. Efter operationen bliver der lagt en forbinding, som skal skiftes efter 2 dage. Dette foregår enten på klinikken eller hjemme efter aftale. Hvis du bliver syet, fjernes trådene efter ca. 10 dage. Dette foregår på klinikken.

Efter operation – derhjemme: Efter operationen skal du undgå at have sko og strømper på. På klinikken får du en transportplastikpose på foden. Denne skal du tage af, når du kommer hjem. Dagen efter du har fået fjernet forbindingen, skal du vaske og rense operationssåret, gerne ved fodbad. Brug en vandbalje med lunkent vand og mild, uparfumeret, flydende håndsæbe. Dette skal du gøre 2 gange dagligt i ca. 5 minutter indtil såret er helt lægt. Foden skal lejres så højt som overhovedet muligt, de første dage efter operationen. Du skal ikke forvente at kunne tage på arbejde i 1-2 uger efter operationen. Der går oftest et par uger, før man kan have almindeligt fodtøj på igen. Vi anbefaler, at du tager 1 Ibuprofen sammen med 2 Panodil tabletter 3 gange dagligt mod smerter. Hvis du har mavekatar eller mavesår, skal du kun anvende Panodil, som smertestillende behandling efter operationen.

Vigtigt: Du skal transporteres hjem i bil efter operationen, da foden skal holdes højt og i ro. Ligeledes skal du transporteres på kontroldagen. Du må ikke have neglelak på den tå der skal opereres.