​Knæskopi

Operationen kan foregå i forskellige former for bedøvelse.

På operationsdagen/selve operationen: Ved forundersøgelsen vil du få udleveret Ibuprofen 600 mg og evt. 1 beroligende tablet, Tafil 1 mg (hvis operationen foregår i lokalbedøvelse). 2 timer før operationen skal du tage 1 Ibuprofen + 2 Panodil/Pamol/Pinex tabletter. Hvis du skal lokalbedøves skal du desuden tage den beroligende tablet (Tafil) 1 time før operationen. Efter bedøvelsen er lagt, vil kirurgen lave to små snit i huden på ca. ½-1 cm, hvorigennem kirurgen opererer og kan rette en eventuel meniskskade til. Operationen gør ikke ondt. Du kan, hvis du ønsker det, selv følge med på en skærm. Normalt er operationen udført i løbet af ca. 45 minutter. Husk,at du skal køres frem og tilbage fra operationen og du skal være sammen med en person over 18 år det første døgn.

Efter operationen – derhjemme: Lige efter operationen er du smertefri i knæet. Dette skyldes lokalbedøvelsen, hvis virkning typisk aftager i løbet af nogle timer. I de timer knæet er bedøvet, er det særdeles vigtigt, at du ikke overbelaster knæet. Hvis du går unødigt meget rundt, risikerer du, at knæet hæver op og giver dig flere smerter. Du får en forbinding på for at mindske evt. hævelse. Du skal løsne den, hvis den strammer. Du skal fjerne forbindingen efter 2 dage. De plastre, der er sat på, skal du lade blive siddende til du kommer til kontrol. Plastrene kan godt tåle, at du går i bad og skal kun skiftes, hvis de løsner sig eller falder af. Det kan godt sive med lidt blod og rester af saltvand under plastrene. Det er blot restvæske fra operationen, og der er ingen grund til bekymring. For at nedsætte smerter og hævelser i knæet, skal du tage Ibuprofen og Panodil/Pamol/Pinex de følgende dage. Du vil få udleveret et skema efter operationen.

Efter operationen – på klinikken: Efter en uge møder du til kontrol på klinikken.

De fleste er sygemeldt 1-3 uger efter operationen pga. hævelse og smerter i knæet, men det er meget individuelt og afhængigt af dit erhverv. Nogle mærker næsten intet til, at de er blevet opereret i knæet, mens andre mærker til det i måneder efter operationen. Hvis du en måned efter operationen, stadig har problemer med knæet (smerter, hævelse eller nedsat bevægelighed) anbefales du at kontakte os igen mhp. ny kontroltid.

Du kan, må og skal straks efter operationen bruge knæet, men det vigtigste er ubelastede knæbevægelser. Dette er oftest lettest siddende på en stol iført strømper med foden glidende hen

over et glat gulv. Det er vigtigt, at knæet bliver strakt helt ud og bøjet sammen til smertegrænsen.

Undgå overbelastning og det anbefales, at du bliver hjemme de første dage. Herefter kan du øge aktiviteten gradvist, i takt med, at du får det bedre i knæet. Hvis knæet hæver ved aktivitet, bør du begrænse belastningen og nedsætte din aktivitet. De ordinerede gigtpiller kan mindske hævelsen i knæet, og det er derfor en god ide at anvende dem, indtil knæet er faldet til ro.

Husk, det er bevægelsen af knæleddet der er vigtigt, og ikke belastningen og muskeltræningen!

Efter flere dage kan knæet stadig hæve. For at mindske hævelsen kan du: Holde benet i ro, ligge med benet hævet til min. vandret position, bruge støttebind om knæet ved aktivitet og lægge en indpakket ispose på knæet, max. 10 minutter hver time.

Hvis der kommer rødme, øget varme, tiltagende, stærke smerter eller feber, skal du straks kontakte klinikken, egen læge eller din regions akutnummer.

Såfremt dine symptomer forsvinder i ventetiden, bedes du venligst ringe og melde afbud. Det samme er tilfældet, hvis du får sår på knæet. Undgå derfor at barbere dine ben de sidste dage inden operationen.

Der gøres opmærksom på, at pårørende ikke kan være med ved operationen.