​Håndkirurgi: springfinger

Operation for springfinger: Symptomerne viser sig ved at fingeren kan få generende aflåsninger og springfænomener. Husk, at du ikke må have ringe på den hånd, der skal opereres, og vi anbefaler, at du ikke selv kører bil.

Operation og efterbehandling på klinikken: Operationen foretages i lokalbedøvelse. Der lægges et lille snit ud for den syge finger. Derefter spaltes seneskeden for at give plads til bøjesenerne. Efter 8 – 12 dage skal stingene fjernes, dette foregår her på klinikken.

Efter operation – derhjemme: Der bliver efter operation lagt en forbinding, den skal du selv fjerne efter to dage. Du skal derefter vaske og rense operationsstedet med almindeligt vand og mild, uparfumeret, flydende håndsæbe to gange dagligt, evt. i en balje. Plaster og anden forbinding skal undgås de følgende dage, da såret heler bedst i fri luft. Mod smerter kan du anvende Panodil – 2 tabletter, højst fire gange dagligt. Fingeren kan bruges frit indenfor smertegrænsen, men ingen vrid og tunge løft eller gentagne bevægelser igennem længere tid, dvs. de første 2-3 uger. Det er vigtigt at du straks efter operationen bevæger fingeren. Sygemelding er fra 1-7 dage, alt efter erhverv.