​Fodkirurgi: seneknude i foden

Operation for seneknude på foden: Et ganglion, også kaldet en seneknude, er en gelé-fyldt hævelse, der føles som en lille hård knold under huden. Gangliet kan være smertende eller kosmetisk generende.

Operation og efterbehandling på klinikken: Operationen foretages i lokalbedøvelse. Der lægges et lille snit over gangliet. Herefter fjernes hele gangliet, både hinde og indhold. Efter 8 – 10 dage skal stingene fjernes, det foregår på klinikken

Efter operation – derhjemme: Du skal holde foden højt de første dage og gradvist i gang med at bruge foden. Der bliver efter operationen lagt en forbinding, som du selv skal fjerne efter 2 dage. Du skal derefter vaske og rense operationsstedet med almindeligt vand og mild, uparfumeret, flydende håndsæbe to gange dagligt. Plaster og anden forbinding skal undgås de følgende dage. Mod eventuelle smerter kan du anvende Panodil – 2 tabletter, højst 4 gange dagligt. Hvis der kommer rødme, øget varme, tiltagende, dunkende smerter eller feber. Kontakt straks klinikken, egen læge eller evt. skadestue. Der er altid risiko for, at gangliet kan gendannes. Sygemelding 3-7 dage alt efter erhverv.