​Fodkirurgi: knyst-operation

Operation for fremstående storetåknyst: Formålet med operationen er at fjerne smerten i storetåens knyst. Knysten består hovedsageligt af en betændt slimsæk samt fremstående knogle. Tilstanden kan være yderst smertefuld og kan give store problemer ved skovalg. Ved en lille operation kan man fjerne slimsækken og den fremstående knogle. Man kan dog ikke garantere, at sygdommen ikke udvikler sig igen ved denne type operation.

På operationsdagen: Ved forundersøgelsen får du udleveret smertestilende medicin (Ibuprofen 600 mg). Du skal tage 1 Ibuprofensamt 2 Panodil tabletter 2 timer før operationen.

Operation og efterbehandling på klinikken: Operationen udføres i lokal bedøvelse. Der bliver lagt bedøvelse 2-3 steder, og der bliver lagt et snit på 5-7 cm på indersiden af foden.

Stingene bliver fjernet efter 10-14 dage. Det sker på klinikken.

Efter operation – derhjemme: De første dage skal du holde foden så højt som muligt for at undgå blødning og hævelse. Desuden mindsker det smerterne. Forbindingen skal du selv fjerne på 2. dagen. Derefter skal du dagligt vaske og rense operationssåret med almindeligt vand og mild, uparfumeret, flydende håndsæbe. Undgå plaster og hold såret i det fri, når det er muligt. Du kan efter operationen fortsætte med 2 Panodil tabletter og 1 Ibuprofen 3 gange dagligt mod smerter. Såfremt du har mavekatar eller mavesår, skal du kun anvende Panodil som smertestillende behandling efter operationen. Vigtigt: Du skal transporteres hjem i bil, da foden skal holdes højt og i ro hele vejen hjem.De første 2-3 uger vil du ikke kunne køre bil. Du skal beregne sygemelding i 2 uger.Det anbefales at anvende bredt fodtøj med hård sål i 2-3 måneder efter operationen.