Fodkirurgi: hammertå

Operation for hammertå: En hammertå er forårsaget af en sammentrækning i et af leddene på tåen.

På operationsdagen: Det er vores erfaring, at det er en fordel for dig, hvis du påbegynder at tage smertestillende medicin (Panodil/Pamol/Pinex) 2 timer før operationen.

Operation og efterbehandling på klinikken: Operation bliver udført i lokal lokalbedøvelse. Der bliver lagt et lille snit hen over leddet, hvorefter leddet bliver gjort stift. Efter 10-12 dage skal stingene fjernes, dette foregår på klinikken.

Efter operation – derhjemme: Der bliver lagt en forbinding efter operationen. Du skal fjerne denne efter 2 dage. Du skal vaske og rense operationssåret med almindeligt vand og mild, uparfumeret, flydende håndsæbe 2 gange dagligt, evt. i en balje. Undgå at bruge plaster og forbinding allerede efter 2-3 dage. Hvis du skal have sko på, kan det dog være nødvendigt med et plaster.·De næste 6 uger skal du helst kun gå i sko med hård sål, som f.eks. træsko, så du undgår at bøje tåen. Vigtigt: Du skal transporteres hjem i bil, da foden skal holdes højt og i ro. Gå så lidt som muligt de første dage og husk at placere foden så højt som muligt, også når du skal sove. I forløbet efter operationen vil tåen typisk være hævet og øm i nogle uger til måneder. Mod smerter anbefaler vi, at du tager 2 Panodil tabletter (eller lignende) højst 4 gange dagligt. Gradvist vil disse gener aftage, og tåen vil være normal efter ca. 3 måneder. Sygemelding 2-3 uger, afhængigt af erhverv.