Fodkirurgi: fremspring på hælbenet

Operation for fremspring på hælbenet – Calcaneus eksostose: Calcaneus eksostose er en udbygning af hælbenet lige foran akillessenen. Dette giver anledning til gener, hvor akillessenen buler ud. Der kan således opstå irritation svarende til hælkappen og kanten af skoen. Endvidere kan der dannes en væskefyldt blære i underhuden, på grund af knoglefremspringet.

På operationsdagen: Ved forundersøgelsen fik du udleveret vejledning om faste samt smertestillende medicin (Ibuprofen 600 mg). Ved forundersøgelsen fik du udleveret vejledning om faste samt smertestillende medicin (Ibuprofen 600 mg).​

Operation og efterbehandling på klinikken: Operationen udføres i fuld bedøvelse og i blodtomhed. For at opnå blodtomhed, anlægges en manchet om låret, når du er bedøvet. Herefter lægges et snit langs kanten af akillessenen og knoglefremspringet frilægges og fjernes. I enkelte tilfælde (10-20 %), er det nødvendigt efterfølgende at anlægge en bootwalker (støvle), som skal sidde i 5 uger. Dette kan først bedømmes under operationen og efterfølgende kontrol vil da være anderledes. Stingene bliver fjernet efter ca.14 dage, det foregår på klinikken.

Efter operation – derhjemme: De første dage skal du kun belaste benet i forbindelse med nødvendige gøremål såsom toiletbesøg og lignende, og ellers holde foden så højt som muligt f.eks. på et par puder i sofaen. Herefter kan du stille og roligt begynde at belaste benet. Forbindingen skal du selv fjerne på 2. dagen. Derefter skal du dagligt vaske og rense operationssåret med almindeligt vand og mild, uparfumeret, flydende håndsæbe og evt. lægge ny forbinding. Du kan efter operationen fortsætte med 1 Ibuprofen og 2 Panodil tabletter 3 gange dagligt mod smerter. Såfremt du har mavekatar eller mavesår, skal du kun anvende Panodil som smertestillende behandling efter operationen. Vigtigt: Sygemelding 3-6 uger alt efter erhverv og afhængig af evt. gipsanlæggelse. Du skal holde dig fra sportsudøvelse i 3 måneder efter operationen.