​Andre behandlinger

Bedøvelse (anæstesi)

Ved anæstesi forstås bedøvelse. Der findes forskellige former for anæstesi alt efter hvilket indgreb, der skal foretages. På Nørmark Privathospital kan vi tilbyde lokalbedøvelse, sedering (let rus), fuld bedøvelse og blokadebehandling; se nedenfor. På Nørmark Privathospital varetages anæstesien af specialuddannet personale, som er ansat på fuldtid, hvilket betyder, at den rette ekspertise er til stede hver dag. Personalet har mange års erfaring med anæstesi til børn og voksne, så man er i gode hænder.

Forud for operation aftales konsultation med en anæstesilæge/-sygeplejerske. Ved denne samtale gennemgås de forskellige typer anæstesi grundigt. Der vil blive spurgt til den generelle

helbredstilstand, som kan have betydning for anæstesien. Endvidere måles blodtryk og der lyttes på hjerte og lunger. Normalt er det ufarligt og uden væsentlige gener at blive bedøvet. De mest almindelige bivirkninger er kvalme og opkastninger. For at mindske risikoen for dette, er det vigtigt at mavesækken er tom.

Reglerne for faste er følgende:

• De sidste 6 timer før operation må man ikke indtage fast føde.
  • Indtil 2 timer før operationen må man drikke tynde væsker, f.eks. vand, saft, te eller kaffe (men IKKE mælk, fløde eller andre mælkeprodukter).
  • Fra 2 timer før planlagt operation må man IKKE indtage hverken fast eller flydende.
  • Rygning frarådes umiddelbart før anæstesi.

Der tilbydes følgende former for anæstesi på Nørmark Privathospital:

• Sedering – let rus: Ved denne type anæstesi gives smertestillende medicin, som medfører en behagelig afslappethed.
  • Smertefornemmelsen er minimal og det er hele tiden muligt at kommunikere med personalet på stuen.
  • Universel anæstesi – fuld bedøvelse: Ved denne type anæstesi gives en kombination af smertestillende medicin og sovemedicin, hvilket gør at man sover under hele operationen.
  • Regional anæstesi – blokadebehandling: Ved større knæ- eller skulderoperationer, vil der i forbindelse med anæstesien blive lagt en blokade, som gør at smertefornemmelsen efter operationen minimeres i hhv. knæ eller skulder.
  • Opvågning – observation: Efter operationen observeres man på vores opvågningsafsnit, indtil man er klar til at komme hjem. Her tilbydes også et let måltid.

Sårbehandling

Operationssår behandles normalt ved at forbindingen fjernes efter 1 til 3 dage. Derefter vaskes såret grundigt med almindeligt vand og mild, uparfumeret, flydende håndsæbe hver

dag - ca. 2 gange af ca. 5 minutters varighed. Aldrig sæbespåner eller brun sæbe! Det er en god idé at ”lufte” såret, når det er vasket. Det er ligeledes en god idé at undgå plaster og

strømper, når og hvis det er muligt. Suturerne (trådene) fjernes som regel på klinikken efter 7-14 dage. Du skal være opmærksom på rødme, varmefornemmelse, dunken/yderligere hævelse, tiltagende smerter og eventuel feber, da dette kan være tegn på infektion. Såfremt der er mistanke om infektion i​ såret, skal du straks kontakte klinikken. Hvis klinikken er lukket, kan du kontakte din egen læge, lægevagten eller skadesstuen.

"Det er nu ande gang at Finn nørmark har ordnet mine hænder. Første gang i højer og nu i venstre hånd. Det er et super godt resultat. Jeg ved at der kommer fler gange, og det er også nørmark der få lov."