Nørmark Privathospital

man-torsdag 7:30 til 16:00
fredag 7:30 til 14:30

Vi lægger vægt på kvalitet, grundighed og omsorg i en hyggelig atmosfære

Ultralydscanning

Hvad er ultralydscanning?

Ved ultralydscanning benyttes højfrekvente lydbølger fra ca. 3 MHz – 15 MHz (hørbar lyd har frekvenser på ca. 10 KHz). Lyden sendes ned i kroppen ved hjælp af lydhoveder, som efter påsmørrelse af en vandopløselig gel føres hen over huden (= scanning). Lyden reflekteres til lydhovederne fra vævet i kroppen (ekkoprincip) med mange forskellige frekvensmønstre afhængig af kroppens forskellige vævstyper (fedtvæv, muskelvæv, bindevæv, væske, knogle o.s.v.) I lydhovederne omsættes de forskellige lydfrekvenser til elektriske signaler som digitalt bearbejdes i en computer i selve ultralydscanneren, hvormed det er muligt på en fladskærm at fremvise levende billeder af kroppens indre strukturer.

Hvorfor ultralydscanning?

Ultralydscanning er en effektiv undersøgelsesmetode, hvormed det er muligt relativt hurtigt at se om der er sygdom i kroppens forskellige væv. Ultralydscanning er i særlig grad velegnet som første undersøgelsesmetode.

Ultralydscanning kan inddeles i en diagnostisk del og i en interventionel del

Diagnostisk ultralydscanning: Her stilles diagnoser om sygdom i vævet, både af godartet og ondartet natur. Diagnostisk ultralydscanning er velegnet til at se sygdom i maveregionens organer f.eks.. i lever, galdeveje, nyrer og urinblære, bugspytkirtel, og milt. På halsen er diagnostisk ultralydscanning især velegnet til at se sygdom i skjoldbruskkirtel/biskjoldbruskkirtel og spytkirtler samt karakterisere forstørrede lymfeknuder og hævelser. Ligeledes er diagnostisk ultralydscanning velegnet til at vise sygdom i muskler og led. Ved undersøgelse af patienter med knuder i brystet og/eller mistanke om brystcancer er diagnostisk (og interventionel) ultralydscanning uundværlig og indgår i dag som en rutineundersøgelse på lige fod med mammografi (røntgenundersøgelse). Med brug af ”farve-Doppler” metoder kan man undersøge halspulsårer og andre blodårer i maveregionen og på arme og ben. De farvelægges og dermed velfremstilles mhp. udmåling af karrenes kaliber samt bestemme blodets hastighedsprofiler (er der forsnævringer, eller udvidelser af karrene?) Med brug af ”ultralydkontrast (SonoVue”) er det i udvalgte tilfælde muligt at karakterisere sygdomme nærmere, som værende af godartet eller ondartet natur. Det drejer sig specielt ved mistanke om sygdom i leveren. Hos patienter som kontrolleres eller har begrundet mistanke om cancersygdom vil brugen af ul-kontrast kunne øge følsomheden af den diagnostiske ultralyd ved undersøgelse af leveren.

Interventionel Ultralydscanning

Hermed menes ultralydvejledt punktur. Det er muligt ultralydvejledt nøjagtigt at placerer tynde nåle (ca. 1 mm i tykkelse) igennem huden i næsten hvilken som helst struktur i kroppen og på halsen. Hermed er det muligt at udhente enten celler eller væv (biopsi) og dermed karakterisere evt. sygdom nærmere. Med samme metode kan der tømmes væskeansamlinger (cyster især i mamma og i skjoldbruskkirtlen). Til behandling af tumorer/sygdom som ikke kan behandles med kirurgi og eller kemoterapi, er der udviklet metoder som kan destruerer sygdommen ved ”varmegivende” elektroder indført ultralydvejledt igennem huden.

Forberedelse

Ved ultralydscanning af maveregionen anbefales faste i to timer op til undersøgelsen.

Med faste menes ingen indtagelse af føde eller drikkelse. Dog er det i orden at drikke postevand.

Ligeledes bør man ikke have vandladning op til to timer inden undersøgelsen. Rygning og brug af tyggegummi bør undgås.

Bivirkning

Diagnostisk ultralydscanning er uden ulemper eller bivirkninger

Priser

Se priser for at få foretaget en ultralydscanning